Pages

Thursday 25 March 2010

tentang cinta pada pandangan islam..

(lets be santaii) okeyhh, apa itu cinta?


cinta itu sebenarnye adalah perasaan semulajdi yg dialami oleh setiap orang di bumi ni..no matter what, seseorang tu tetap akn merasakan cinta..

Allah telah mengurniakan setiap manusia dengan 3 naluri..iaitu:


-gharizah Al-baqa' = naluri untuk meneruskan kehidupan dan mempertahankan

-gharizah Al-Tadayyun = naluri untuk menyembah dan beragama

-gharizah Al-Naun = menyukai opposite sex


so, kirenye cinta/naluri/perasaan ni ialah yang gharizah Al-Naun itulah...so klau selalu ade orang cakap cinta itu haram dalm islam or etc2..jgn percaye kerana....??..?..


CINTA ITU FITRAH YANG ALLAH TELAH KURNIAKAN KEPADA KITA..


memang wajar untuk kite punyai perasan itu..tetapi, cinta ni perlu difahami dengan betul. CINTA adalah satu rasa kasih syg yang penuh dengan rasa hormat, bertanggungjawab, kesetiaan, komitmen, keikhlasan, bermaruah dan matlamat..<<>

islam meletakkn cinta pada satu kedudukan yang bermaruah dan bernilai baik bg pihak lelaki dan perempuan. tapi malangyna ramai yang menyalahkan perasaan cinta ini dan membuatkan ia jatuh dri tempat yg bermaruah itu.. cinta itu mulia berlandaskan islam kerana cinta yg dibina itu bermatlamat! kerana ingin mendapat kasih sayang tuhan, manusia sedia berkongsi rasa cnta dan kasih sayang sesama insan.

kerana keinginan kasih sayang Tuhan jugalah, masing2 ingin selamat menyelamatkan antara satu sama lain dari segi hubungan dalam kehidupan didunia untuk mengejar sesuatu yang abadi di akhirat kelak..

-hope this help a bit!-

akanadesambungannye..tungguuu.....ni baru introduction~ huhuhuh..


-nadiah-

No comments:

Post a Comment